Oscar Hjelmgren: De kom från Rymdens mörker

För några veckor sedan så hamnade Oscar Hjelmgrens verk De kom från Rymdens mörker i mina händer. Den gavs ut av förlaget Man av Skugga 2010 som har gett ut tidigare serier. Jag kan medge att jag under många år och även idag gillar tecknade serier och serietidningar. Men något som verkligen faller mig i smaken är filmer.

De kom från Rymdens mörker är enligt mig ett ganska genomtänkt och äventyrsfylld serie som smakfullt tagit referenser av science fiction B-filmer från 50 och 60talet. Som vanligt (enligt många filmer) börjar det hela med en man (Jack Agar) som rusar in ropande ”De har kommit”, för att sedan börja berätta sin historia. Han var från början anställd för att arbeta på arktisk men hans kollega blev pulveriserad till stoft av ett rymdskepp. Det dröjer inte länge förrän han tar kontakt med en klichéartad mustasch och skäggprydd gammal professor i övernaturliga. Förstås beger de sig, Jack, professorn och den förtjusande Beverly (professorns dotter), till presidenten för att varna för utomjordingarna. Som vanligt får alltid dessa galenpannor, som alltid enligt filmens värld, bemötande av skepticism och ilska. Tills de skeptiska själva inser att utomjordingar faktiskt existerar…

Kanske är det bara jag som finner en viss humor och ett stort leende när jag känner igen alla uppenbara referenser i De kom från Rymdens mörker? Det som ändå kan göra mig skeptiskt är seriens rytm. Något som jag även ser som problem i dagens filmer. Serien går rakt in i handlingen och är ganska intensiv från början till slut med mycket få lugna pauser. Vilket kan få en del läsare att det är svårt att koncentrera sig genom hela. Men på ett sätt känns det även som att det är en del av charmen.

Verkets tilldragelse är alla dess klichéer och typkaraktärer. Presidenten som ofta presenteras som ett ätande självgod människa och har stor förhoppning i sina egna överraskningar till de ovälkomna besökarna, men där hans planer ofta misslyckas. Hjälten Jack Agar som är ritad med tydliga skarpa manliga käkdrag, vars främsta uppdrag är att rädda mänskligheten från utomjordingarna befinner sig ständigt i rörelse. (något som påminner mig lite om en viss Die Hard film) Vid Jacks sida finns också den sköna Beverly som fungerar lite i bakgrunden som feminint sexobjekt och representerar Jacks kärleksintresse. Det som gör mig glad med serien är att Oscar Hjelmgren fokuserat mer på att hylla filmerna mer än rita massa onödiga kvinnokroppar för att det är roligt.

Jag måste medge att jag är ganska förväntansfull över den beryktade uppföljaren, där karaktären Jack tydligen skall bemöta 70 och 80talets spännande science fiction filmer.

One thought on “Oscar Hjelmgren: De kom från Rymdens mörker

Kommentera

