Färdig hemtentamen och kurslitteratur

Efter många timmars slit, knep och knåp att få ihop en hemtentamen mellan totalt 5000 till 7000 tecken (för varje fråga) så är man slutligen färdig. Men för säkerhetens skulle så gör jag en sista genomläsning innan jag skickar in arbetet i god tid i morgon innan deadline!

Sitter här och pustar ut, men grubblar fortfarande över en del småsaker: Svarade jag rätt på frågan? Formulerade jag mig rätt? Kunde jag gjort strukturen bättre? Och kom fram till ett enda svar: Ingen ide att grubbla mer över detta! För så fort du har skickat in en uppsats/hemtentamen så är det inte så mycket mer man kan göra. Allt du kan göra är att sätta dig ner och se glad ut. Så länge du gjort ditt bästa så ska du inte vara besviken på dig själv. Du kan i värsta fall alltid dra en lärdom av dina misstag. Det positiva är åtminstone att väntan på resultatet inte är lika lång som väntan när man skickar in ett manus till förlag.

Här är böckerna som jag använde mig av:

Samhällsvetenskapernas förutsättningar av Nils Gilje och Harald Grimen, var min storfavorit bland kurslitteraturerna. Boken beskriver olika typer av vetenskapliga teorier (hermeneutik, paradigmteorin… osv.) och lägger även fram problemställningar i samhällsvetenskapen med dessa teorier. De ger ganska bra exempel i de olika kapitlen och håller ämne töppet för vidare diskussion. Samhällsvetenskapernas förutsättningar kommer jag gladeligen läsa vid fler tillfällen efter kursen.

Metodpraktikan – Konsten att studera samhälle, individ och marknad var tyngre att bära med sig i väskan. Det är många sidor, men tyckte samtidigt att boken kunde ge en del vettiga tips till frågeställningar och hur man skulle ställa sig till personen i fråga när det gällde observationer, enkäter och frågeundersökningar. En del saker kunde man redan intuitivt, men ibland behövs böcker för att man skall kunna sätta ett namn på det. Fungerade bra i kombination med Samhällsvetenskapernas förutsättningar.

Diskursanalys – som teori och metod av Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips. Boken beskriver begreppet diskurs enkelt ”ett bestämt sätt att tala om och förstå världen”. Innehållet är lite tyngre och det krävs lite längre tid att läsa och ta in vardera kapitel, men det kan det vara värt i slutändan. Vi använde oss dock endast av några kapitel i boken, mycket på grund av att ingen av oss skulle haft den tiden att lägga ner på Diskursanalys.

I en klass för sig – genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer av Fanny Ambjörnsson. Efter att ha läst Diskusanalys så var det underlättande att läsa något enklare. Ambjörnsson tar här upp sin undersökning om tjejers vardag och försöker få en bild av deras grupptillhörighet. Detta var dock den bok jag var minst nöjd med, eftersom jag tycker att hon inte riktigt svarar på frågan utan pratar kring den utan att riktigt betona att det är mer komplext rakt ut. Men det är nog en smaksak?

4 thoughts on “Färdig hemtentamen och kurslitteratur

  1. Grattis! Alltid skönt att bli klar med sådant. Jag håller med, ångesten över en tenta är nästan som värst precis innan man ska skicka in den, när den väl är inne är det försent att göra något åt det och det är ur ens händer… vilket är lite underligt befriande.

    • Ja precis. Därför är jag rätt glad att jag har ett helt dygn till på mig innan den skall vara inne. Jag planerade det rätt bra denna gång, så jag inte behövde i panik skriva en slarvig summering. Är en del småsaker man måste rätta, men inget man behöver sitta upp halva natten för!
      Och så finner jag det lättare att man väntar några timmar innan man plockar upp arbetet igen och läser igenom det en sista gång. Det är lätt att man blir snöblind för sina egna texter ibland.

  2. De tre första böckerna du tog upp påminner mycket om dem jag hade som kurslitteratur när jag pluggade statsvetenskap. De verkar intressanta! Särskilt för mig som är intresserad av vetenskapsteori och statistik.

    • De var riktigt intressanta. Speciellt Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Den hade bra exempel och förklarade teorierna väldigt bra. Visade fördelar och nackdelar med teorierna. Jag måste dock erkänna att jag INTE känner mig smartare efter första delkursen, utan det känns som att man med hjälp av vetenskapliga termer börjar ifrågasätta saker allt mer. På ett positivt sätt!

Kommentera

