Manusrättning och namn

För tillfället sitter jag med min ansträngande manusrättning med deadline tills på tisdag. Här har man bollat fram och tillbaka om vad som skall ändras och om man behöver ändra saker. För det första så insåg jag snabbt efter att han läst igenom prologen till MONSTER att jag behövde lägga till lite intressanta detaljer för att göra texten mer levande. Så vad gjorde man? Jo tog sin utskrivna kopia och började stryka över konstiga omskrivningar och lägga till lite karaktärsdrag. Efter sådär en timma så kände jag mig ganska nöjd med min 4-sidiga prolog, som nu antagligen kommer att öka med en sida efter min rättning. Men trots att det ser rörigt ut på rättningen, så känner jag att det drar sig åt rätt håll. Det är mer struktur och händer lite mer än tidigare utdrag.

Jag ska snart fortsätta med mina rättningar, men börjar få en känsla av att manuset ökade med sådär 3000 ord. Den ligger redan på 120 000 ord, men i samband med den nya rättningen så börjar jag känna mig riktigt nöjd. Detaljer hoppar fram, karaktärsdragen har blivit mer synliga och jag försöker undvika att skriva huvudkaraktären Regina som en tonåring, för det är precis det hon inte är. En ung kvinna, som till synes är rätt tråkig person till en början om det bara inte vore för drakblodet som flyter i hennes ådror. Det är även spännande som författare att följa hennes liv och se det ur en pedagogisk synvinkel hur alla faktorerna påverkar hennes utveckling.

Jag måste medge att det stod stilla rätt länge i manusrättningen. Jag velade länge och kände ingen ork att verkligen göra det. Den inre skribenten tog över och röt åt min hjärna: Rätta färdigt och sluta tänk för mycket! Det var lättare sagt än gjort…

En av orsakerna till att det kanske stod stilla så länge med rättningen var ett av de största problemen som en del författare har. Att namnge saker. Jag hatar som så många andra att komma på namn till karaktärer och andra föremål. Men att komma på själva innehållet, att skriva bokmanuset och använda sin fantasi för att skapa själva personligheten eller bakgrunden för en karaktär är inga problem.

Efter många om och men så beklagade jag mig lite över problemet hos en blivande författarkollega vid namn Susanna. (Om ni vill besöka hennes blogg så kan ni finna henne HÄR) Vi slog våra kloka huvuden ihop, men fastlåst som jag var så kunde jag inte komma med något bra. Men däremot så kunde namngeniet enkelt skapa ett namn till karaktären med hjälp av varelsens fysiska egenskaper och personlighet. Så nu är namnet fastställt och kommer att göra sin första verkliga entré i MONSTER 2. Susanna kommer alltid få credit och ett tack för hjälpen för att hon så finurlig lyckades hjälpa mig att fullborda karaktären. Och vad blev namnet? Det är för tillfället hemligt…

Kommentera

