Snöblind?

Jag skriver inte detta för att skryta, men jag jag i alla fall medge att jag är väldigt duktig på att korrigera/rätta manus. Jag tror jag är rätt duktig på att skriva, skapa egna världar och tänka till i mina böcker/noveller. Jag kan sitta flera timmar och bara skriva…. MEN, och det är ett stort MEN…

När det kommer till ens egna skriverier riskerar man att bli utsatt för ”snöblindhet”. Antingen fortsätter man rätta tills man gör mer fel eller så ser man inte felen överhuvudtaget. Rättar man även andras manus så lägger man kanske även ner mer möda på att få det perfekt. Det finns nog ingen större kritiker än dig själv, speciellt när det kommer till mina egna alster. Ångerfylld plockade jag upp manuset för två dagar sedan och stirrade på en sida som jag inte var nöjd med. Ännu värre var det när jag hittade ett stycke som gjorde mig ännu mer förbannad (föreställ er en galen tjur, utan nosring). Men som sagt, det är saker man kan ändra senare. Det enda jag kan göra är att rätta de smålöjliga sakerna och gå vidare… (Så fort jag har fått bort det galna-tjur-ansiktet. )

Ibland kan jag allt undra om denna ”ignorans” för slarv bara har med snöblindhet att göra. Precis som elevers lärande så är det inte bara en sak som påverkar och bildar en människa. Utan det är flera faktorer runt omkring en. Kanske mitt slarv är en produkt av trötthet eller lathet. Vem vet?

Oavsett vad så skall denna lata människa sätta sig och skriva några rader på en kommande ungdoms-novell/roman. Som är tänkt att innehålla: obesvarad kärlek, övernaturliga saker, varulvar, knäpp Rebecca-humor och riktigt pinsamma situationer! Får se om det blir någonting bra. Kanske får man skaffa sig en testpanel till detta. 😛

2 thoughts on “Snöblind?

  1. Vilken fin blogg du har! Kan du inte göra ett nytt och uppdaterat inlägg över kommande skrivartävlingar? Hur bra som helst ju!!!

Kommentera

