Måsar och långsam skrivning

Vädret är dåligt, men måsarna skriar fortfarande utanför på taket rakt över.  De håller på dagarna i ända, morgon och natt. Ibland kan jag bara ligga och fundera om vad de egentligen pratar om under sin konferens kl 01:00 på natten.

Just nu försöker jag sätta mig ner och skriva några rader mellan städpassen. Jag kan i alla fall stolt påstå att jag lyckats skriva 3 000 ord på två dagar. Så det är helt okej, även om det går ganska sakta för att vara mig. Tror att måsarna har påverkat mitt lugn.

Mitt senaste projekt har jag faktiskt diskuterat med min vän Johan Lindbäck vid några tillfällen för att få en översikt. Ibland kan det vara praktiskt att kunna diskutera det du skriver med någon och få respons på innehållet. Det är som att ha ett bollplank (inte för att jag sitter och kastar verkliga bollar på honom). Jag är en människa som tål kritik och behöver den ibland för att kunna ändra min infallsvinkel om det inte fungerar. Men det roligaste är nog att han ifrågasätter ALLT!

Jag vill se en röd tråd och en sorts logik bakom mina karaktärer, även om det för några inte tycks vara mycket logik i att skriva fantasy.I fantasy så skapar du en helt egen värld och ibland egna regler/lagar som måste följas för att det ska kunna anses vara ”verkligt”.

Men för att avsluta detta inlägg så kan jag avslöja att jag skriver på en fantasy kortroman om en katt-varelse. Det handlar om hennes uppochnervända liv och hur de som hon trodde var hennes vänner förråder henne. Överlag kan man säga att det har en grundhandling som vilken berättelse som helst, om det inte vore för mina underliga twister och övernaturliga inslag. Lite mörk vuxenfantasy för den nyfikne.

(För den son vill veta: Jag längtar verkligen till måsarna flyttar…)

Kommentera

