En Kortroman

Som jag tidigare skrivit så skriver jag för tillfället på en kortroman. Än så länge har jag skrivit  runt 15 000 ord som dessutom är oredigerat. Som sagt: Man skriver först, redigerar senare!

Och nu frågar sig nog några: Vad är en Kortroman?

Logiskt svar på detta är att det är ungefär som en vanlig roman men kortare, men även längre än en novell. Det ligger någonstans mittemellan. Man kan även kalla en novell med kapitelindelning för kortroman. Definitionen är kanske lite diffus, men jag skulle påstå att kortromanen ligger mellan 40 000 och 65 000 ord eller 50-100 sidor. (Om du vill se min lista med antal ord se HÄR)

Innehållsmässigt så består en kortroman av samma typ av element som en vanlig roman och följer den traditionella romanens struktur. Istället för att ha romanens komplexitet så får man dra ner på antalet scener och karaktärer, men inte så mycket att det blir en novell.

Och när det gäller kapitelindelning så säger jag såhär: Det är upp till en själv. Det är inte krav att använda sig av kapitelindelning, men börjar verket överstiga 50 000 ord så skulle jag personligen föredra att man delar upp det i sektioner eller någon form av kapitelindelning.

Kommentera

