Frida Arwen Rosesund: Förvriden

förvriden

Det jag senaste jag läst är Förvriden av Frida Arwen Rosesund som utspelar sig kring skogarna i Norrland. Mystiska väsen gömmer sig i skogarna, kidnappar unga män och äter unga barn. Man får följa många personer i första person, vars händelser påverkar varandra och tvinnar in i mitten mot  slutet. Historien är skrämmande och oförutsägbar i vissa delar. När den lilla flickan Moa som hör rösterna i skogen kidnappas, och sedan återvänder oskadd men smutsig, får man obehagliga rysningar. Den lilla oberäkneliga flickan ger en kalla kårar och man får se en betydligt större skillnad genom sättet Frida framställer henne på.
Men om det fanns något som provocerade mig lite för mycket så var det överanvändningen av komman i första halvan av boken. I vissa sekvenser förekom det även i de äldre karaktärernas berättande och gjorde det jobbigare att läsa.
Såhär efteråt blir jag därför lite kluven av slutet, men på ett bra sätt. Handlingen passade mig och jag accepterade historien. Om jag skulle bedöma storyn i sin helhet så var min första tanke:  Detta skulle bli riktigt bra story för en svensk skräckfilm, eller en miniserie på SVT. Så varför inte?

One thought on “Frida Arwen Rosesund: Förvriden

Kommentera

