Pernilla Lindgren: Iskall åtrå

iskallåtrå

Pernilla Lindgren har skrivit den erotiska fantasynovellen Iskall Åtrå. Det handlar om en kvinna som tar till sig döden och hur han sensuellt vidrör hennes kropp.

För att vara erotisk fantasy var jag mycket besviken. Jag har tidigare läst mycket i genren på engelska och påpeka att den saknade en del grundläggande element som gjorde att man sögs in i storyn. Den kändes tung och orden ”värme” och ”kyla” upprepades allt för tätt inpå varandra. Efter femte snö-ordet i första stycket så insåg jag att det var väldigt mycket snö omkring kvinnan och det var för många metaforer för att det skulle kännas ”erotiskt”.

4 thoughts on “Pernilla Lindgren: Iskall åtrå

  1. Hej Rebecca. Även om du blev besviken är jag glad att du läste och uttryckte din kritik, det är sådant man lär sig och blir bättre av. Det som jag däremot finner sorgligt är att du är missnöjd med min genretolkning. Det sorgliga är nämligen det att jag bara skrivit en novell med erotiskt tema, det övernaturliga är något som jag alltid håller mig inom, och jag själv satte inte genre på den. Om det skulle vara vissa specifika kriterier att följa så missade jag dem eftersom jag inte ens visste att jag skulle följa några, för mig är berättelsen det viktiga, inte genren. Jag är ändå glad att du tog dig tid att ge din syn på min text.

    • Man måste även inse som skribent/författare att inte alla kritiker har rätt. Men jag tycker samtidigt att det är positivt att du tagit emot kritiken som en författare.
      Erotik är svår att bemästra och man ska vara försiktig med för mycket metaforer. Det är kanske något du kan tänka på till nästa gång. Ibland måste man skriva några kråkor innan man skriver något bra, tro mig det har jag gjort själv.
      Som avslut kan jag säga att jag ser fram emot dina kommande projekt. Låt dig aldrig avskräckas från dålig kritik. Gör om, gör bättre!

      • Kritik är en del av branschen och om jag nu ska ge mig in i den så får jag helt enkelt tåla den. Nu i början ser jag all kritik som ett sätt att lära mig och gå vidare. Jag har ett stort projekt på gång som jag jobbar mest med som du kan se på min blogg som länkas till här, annars har jag två andra noveller utgivna genom Mörkersdottir, ingen av dem av erotisk karaktär dock 🙂

        Lycka till med dina egna projekt.

Kommentera

