Jakkin Wiss: Drakjägarens Flicka

drakflickan

Boken Drakjägarens Flicka är skriven av Jakkin Wiss och handlar om den sjuåriga flickan Ann. Hon har alltid velat åka på äventyr och när hon minst anar det får hon syn på en man uppe på taket. Mannen som kallar sig för Gideon uppträder lite underligt, precis som Anns pappa när hon berättar vad hon hade träffat på taket. En dag när Ann och hennes pappa Rickard kommer hem, upptäcker de någon i lägenheten: Gideon med en liten varelse som kallas för Toby. Gideon, som tydligen känner Anns pappa, berättar att han har kommit dit för att landet Dagronien behöver hjälp av dem båda. Ann och hennes pappa beger sig till det främmande landet som dessutom har drakar!

insidanBoken var lättläst och passar för alla åldrar, även för de mindre. Kapitlen var lagom långa och det gick fort att läsa (speciellt när det är svårt att lägga ifrån sig en bok). Dessutom måste jag säga att jag var väldigt överraskad över den behagliga textstorleken.

Författaren Jakkin Wiss kan verkligen skriva och det är kul med äventyr som är spännande, samt inte avskräcker de minsta. Det är ett passande äventyr som jag gärna rekommenderar till mina nära och kära, även barn.

Karaktären Ann är ganska lätt att relatera till, oavsett ålder. Vem har t.ex. inte varit rädd för mörkret? Hon känns mer verklig i och med att hon visar känslor som glädje, rädsla och mod i de olika situationerna hon hamnar i. Men av alla karaktärer så kunde jag inte låta bli att bli överförtjust i dranken Toby; en rolig liten varelse med underbara kommentarer och som gärna vill hjälpa till.

Men om ni vill veta mer om Ann och hennes äventyr, så tycker jag ni ska läsa boken. Härmed säger jag som Toby och avslutar med ett ”Tjooooooo!”

 

Kommentera

