Eva Holmquists Virtuella Bokrelease

Det är inte första gången jag deltar i en virtuell bokrelease, men de virtuella bokreleaserna kan variera. Facebook är ett standardmedel idag för att nå ut till folk, genom vänner och deras vänner osv.

Idag bjöd författaren Eva Holmquist in till en Virtuell Bokrelease. (Blogg/Hemsida) Där delade hon med sig lite bilder, samt bakgrundsinformation kring de två böckerna hon släppte idag.

  • Hoppas så fångar jag (del 3, och sista delen i Diligentiaserien) som är en ungdoms science fiction.
  • Ödeland en novellsamling.

En timma passerade fortare än vad man hade tänkte sig. Under tiden som författaren lade upp bilder, tävling och inlägg som berättade om bakgrunden till historierna – fanns det möjlighet att ställa frågor till författaren om hennes skrivprocess. Jag var lite besviken att det mest dök upp några få allmänna frågor.

Sådär mitt i virtuella releasen fick jag mig en tanke, på grund av något som Johan Lindbäck skrev till mig under tiden. Han ansåg att inbjudan till bokreleasen kom med lite kort varsel. Och han har nog rätt i det. Kanske hade fler hunnit delta i bokreleasen om man fått beskedet tidigare? Vem vet? Det är så svårt att avgöra med internet idag. Ibland syns man, och ibland försvinner in i mängden.

Överlag så tycker jag att virtuell bokrelease är riktigt bra initiativ. Det kan nå ut till fler människor som normalt inte har möjlighet att dyka upp för en fysisk träff. (Kan vara sjukdom, arbete eller familjesituation.) Och jag tror att det är ett ypperligt medel för mindre författare/ egenutgivare att nå en större läsarkrets.

Så fler virtuella bokreleaser till folket!

 

 

Kommentera

